WEKO3
アイテム
高齢者のうつ予防のための認知行動療法に基づく生きがいづくりプログラム : 大学生スタッフのキャリア構築過程における効果の実証
https://doi.org/10.15020/00000719
https://doi.org/10.15020/0000071901595078-f83e-4109-80a0-9e9187361986
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
AN10052143-20120330-40.pdf (379.5 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-03-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 高齢者のうつ予防のための認知行動療法に基づく生きがいづくりプログラム : 大学生スタッフのキャリア構築過程における効果の実証 | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15020/00000719 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
別タイトル | ||||||
その他のタイトル | Ikigai program based on cognitive behavioral therapy for prevention of depression of older adults : the effects on student facilitators' psychological well-being | |||||
著者 |
日下, 菜穂子
× 日下, 菜穂子× KUSAKA, Nahoko |
|||||
著者 所属 | ||||||
値 | 同志社女子大学現代社会学部社会システム学科 | |||||
著者所属(翻訳) | ||||||
値 | Doshisha Women's College of Liberal Arts, Faculty of Contemporary Social Studies, Department of Social System Studies | |||||
著者 外部リンク | ||||||
表示名 | 同志社女子大学研究者データベース - 日下菜穂子 | |||||
URL | http://research-db.dwc.doshisha.ac.jp/rd/html/japanese/researchersHtml/2368/2368_Researcher.html | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The present study examined the effects of participation in a Ikigai program for preventing depression in older adults; college students participating as program facilitators were the focus of the study. The program was a brief group intervention aimed at finding and pursuing life goals based on cognitive behavioral therapy. We noted significant multiple interactions between time and the group of students on the following scales which measure psychological well-being. Students' scores of "Negative affect" on PANAS, "Environment mastery" on Ryff's psychological well-being scale, and "the Search for Meaning in Life" on the Meaning in Life Questionnaire improved after intervention. The facilitator group's score on questions measuring their of the image of the elderly also improved after intervention, as against the control group. The findings are discussed in term of participation in the program improving of the students' psychological well-being and the image of older adults, as concerns the process of pursuing their life goals and career planning. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文 (Article) | |||||
書誌情報 |
総合文化研究所紀要 en : Bulletin of Institute for Interdisciplinary Studies of Culture Doshisha Women’s College of Liberal Arts 巻 29, p. 40-49, 発行日 2012-03-30 |
|||||
出版地 | ||||||
出版者 | 京都 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 同志社女子大学総合文化研究所 (教育・研究推進センター) | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 09100105 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10052143 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 120005269020 | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
ID | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | AN10052143-20120330-40 |