WEKO3
アイテム
Lehrerbildung in der Waldorfpadagogik-Ein Beitrag zur Erneuerung der Lehrerbildung
https://doi.org/10.15020/00000474
https://doi.org/10.15020/000004745c9f9538-ac21-4d01-a876-44124b427fcf
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2004-12-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Lehrerbildung in der Waldorfpadagogik-Ein Beitrag zur Erneuerung der Lehrerbildung | |||||
言語 | ||||||
言語 | deu | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Lehrerbildung | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Waldorfpadagogik | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Selbsterziehung | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | anthroposophische Erkenntnismethode | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | seelische Beobachtung nach naturwissenschaftlicher Methode | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Unterrichtspraktikum | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15020/00000474 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
広瀬, 俊雄
× 広瀬, 俊雄× SCHMUTZ, Hans Ulrich× HIROSE, Toshio× SCHMUTZ, Hans Ulrich |
|||||
著者 所属 | ||||||
値 | 同志社女子大学現代社会学部現代こども学科 | |||||
著者 所属 | ||||||
値 | Die Fakultat fur Erforschung deg gegenwartigen Gesellschaft, die Abteilung fur Erforshung des gegenwartigen Kindes Freie ochschule fur anthroposophische Padagigik Mannheim | |||||
著者所属(翻訳) | ||||||
値 | Doshisha Women's College of Liberal Arts, Faculty of Contemporary Social Studies, Department of Childhood Studies | |||||
著者 役割 | ||||||
値 | Author | |||||
著者 役割 | ||||||
値 | Collaborator | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The analysis of the Japanese school system shows, that fundamental change in school practice and teacher training is necessary. The study of "Waldorfpadagogik" can be helpfull for this change. Since teacher training is directly related to school live, the first part of the article provides an outline on the most important elements of "Waldorfpadagogik": the scientific method to gain anthroposophical insights in human beings, the children's developmental processes and formal elements in the school routine. In a next chapter, we formulate the fundamental principals of anthroposophical teacher training with special emphasis on practicing the observation of soul activities relying on methods from the natural sciences ("seelische Beobachtung nach naturwissenschaftlicher Methode"). Moving from theory to implementation, three anthroposophical teacher training colleges from Germany (from Kassel, Kiel and Mannheim) are presented to explain the training curriculum (basic work in seminars, training in the arts and practice-oriented lectures in methodology and didactics) and the realization of the practical training. Finally, we propose some reforms to the current anthroposophical teacher training. These proposals can also apply for teacher training in Japanese universities. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文 (Article) | |||||
書誌情報 |
同志社女子大學學術研究年報 en : Doshisha Women's College of Liberal Arts annual reports of studies 巻 55, p. 145-155, 発行日 2004-12-25 |
|||||
出版地 | ||||||
出版者 | 京都 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 同志社女子大学学術研究推進センター | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 04180038 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN0016561X | |||||
資源タイプ | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
ID | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | AN0016561X-20041225-145 |