ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 現代社会学部
  2. 現代こども学科
  1. 総合文化研究所紀要
  2. 39巻(2022)

生徒の情動的知能を育む体育授業の検討 : 中学校第1学年のダンス単元を対象として

https://doi.org/10.15020/00002316
https://doi.org/10.15020/00002316
8cd2bd65-13f6-4281-9e44-f121b210b3f2
名前 / ファイル ライセンス アクション
AN10052143-20220729-104.pdf 生徒の情動的知能を育む体育授業の検討 : 中学校第1学年のダンス単元を対象として (992.5 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-01-13
タイトル
タイトル 生徒の情動的知能を育む体育授業の検討 : 中学校第1学年のダンス単元を対象として
タイトル
タイトル A study of a physical education class for improving students’ emotional intelligence : A case of a dance unit in the first year of junior high school
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15020/00002316
ID登録タイプ JaLC
著者 梅垣, 明美

× 梅垣, 明美

WEKO 7115

梅垣, 明美

ja-Kana ウメガキ, アケミ

Search repository
白井, 麻子

× 白井, 麻子

WEKO 7116

白井, 麻子

ja-Kana シライ, アサコ

Search repository
古薮, 直樹

× 古薮, 直樹

WEKO 7117

古薮, 直樹

ja-Kana フルヤブ, ナオキ

Search repository
UMEGAKI, Akemi

× UMEGAKI, Akemi

WEKO 7118

en UMEGAKI, Akemi

Search repository
SHIRAI, Asako

× SHIRAI, Asako

WEKO 7119

en SHIRAI, Asako

Search repository
FURUYABU, Naoki

× FURUYABU, Naoki

WEKO 7120

en FURUYABU, Naoki

Search repository
著者 所属
値 同志社女子大学・現代社会学部・現代こども学科・教授
著者 所属
値 大阪体育大学・体育学部・スポーツ教育学科・准教授
著者 所属
値 大阪体育大学・体育学部・非常勤講師
著者所属(翻訳)
値 Department of Childhood Studies, Faculty of Contemporary Social Studies,Doshisha Women’s College of Liberal Arts, Professor
著者所属(翻訳)
値 Department of Sport Education, School of Health and Sport Sciences,Osaka University of Health and Sport Sciences, Associate professor
著者所属(翻訳)
値 School of Health and Sport Sciences,Osaka University of Health and Sport Sciences, Part-time lecture
著者 外部リンク
表示名 同志社女子大学研究者データベース - 梅垣明美
URL https://research-db.dwc.doshisha.ac.jp/rd/html/japanese/researchersHtml/503849/503849_Researcher.html
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In recent years, emotional intelligence has been gaining attention as a predictor of success in life. Schools need to work on improving the development of emotional intelligence. However, previous studies have not examined changes in students’ emotional intelligence through interventions related to the teaching methods used in physical education classes.
Therefore, this study introduced the ASKS model with mixed-gender heterogeneous teams into a dance unit in the first year of junior high school with the aim of examining how this class would affect students’ emotional intelligence. A baseline unit without the ASKS model intervention and an intervention unit with the ASKS model were conducted in five physical education classes for first year of junior high school students. In order to test the effectiveness of the physical education class with ASKS model, a formative evaluation of friendship-building and a survey of emotional intelligence were conducted three times, once before the baseline unit and before and after the intervention unit. Students who participated in the three surveys and responded to all items (formative evaluation of friendship building: 312 students, emotional intelligence: 320 students) became the subjects of the analysis.
As a result, the following two points were found, although it was a case study of one school grade level. First, the physical education class with ASKS model and mixed-gender heterogeneous teams stimulated students’ collective and cooperative engagement. Second, it enhanced emotional intelligence equally for both genders regardless of gender differences.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 論文
書誌情報 総合文化研究所紀要
en : Bulletin of Institute for Interdisciplinary Studies of Culture Doshisha Women’s College of Liberal Arts

巻 39, p. 104-117, 発行日 2022-07-29
出版地
出版者 京都
出版者
出版者 同志社女子大学総合文化研究所 (学術研究支援課)
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09100105
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10052143
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
ID
内容記述タイプ Other
内容記述 AN10052143-20220729-104
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:15:05.444966
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3