ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 現代社会学部
  2. 現代こども学科
  1. 同志社女子大学現代社会学会現代社会フォーラム
  2. 18号(2022)

グローバル・シティズンシップを育む学習活動の成果と課題 : 小学校におけるESD カリキュラムの実践事例

https://doi.org/10.15020/00002298
https://doi.org/10.15020/00002298
ec7a97ad-8abc-4f83-9ea1-44e7586b4d76
名前 / ファイル ライセンス アクション
AA1201534X-20220331-18.pdf グローバル・シティズンシップを育む学習活動の成果と課題 : 小学校におけるESD カリキュラムの実践事例 (2.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-11-15
タイトル
タイトル グローバル・シティズンシップを育む学習活動の成果と課題 : 小学校におけるESD カリキュラムの実践事例
タイトル
タイトル Research on Lessons Aimed Fostering Global Citizenship in Education for Sustainable Development in an Elementary School
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ESD(持続可能な開発のための教育)
キーワード
主題Scheme Other
主題 グローバル教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 国際理解学習
キーワード
主題Scheme Other
主題 地域学習
キーワード
主題Scheme Other
主題 カリキュラムマネジメント
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 ESD: Education for Sustainable Development
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Global education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Learning for International understanding
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Learning on communities
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Curriculum management
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15020/00002298
ID登録タイプ JaLC
著者 藤原, 孝章

× 藤原, 孝章

WEKO 501
CiNii ID 1000070313583
NRID 1000070313583
e-Rad 70313583

藤原, 孝章

ja-Kana フジワラ, タカアキ

Search repository
池田, 花笑子

× 池田, 花笑子

WEKO 7082

池田, 花笑子

Search repository
著者 所属
値 同志社女子大学現代社会学部現代こども学科
著者 所属
値 同志社女子大学学術研究員
著者所属(翻訳)
値 Doshisha Women's College of Liberal Arts, Faculty of Contemporary Social Studies, Department of Childhood Studies
著者 外部リンク
表示名 同志社女子大学研究者データベース-藤原 孝章
URL https://research-db.dwc.doshisha.ac.jp/rd/html/japanese/researchersHtml/2574/2574_Researcher.html
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,外国につながる子どもが多数を占める小学校で,日本も含めた多様な文化的背景を持つ子どもたちが,地球的課題を共有し,共に生きるための授業づくりを企図し,そのために学校のカリキュラム改善を実施し,マネジメントしたものである。グローバル・シティズンシップを育む学習活動の多くは,正規の教育課程内に位置づいていない。そのため,継続的な取り組みは難しく,単発の実践になることが多い。継続的・系統的な取り組みを維持させるためには,教育課程への位置づけは不可欠である。
本研究は,その目的を達成するために,グローバル・シティズンシップの育成につながる視点から,社会科や国語科,外国語科などの教科,総合的な学習の時間,学校行事等と関連づけ,学校カリキュラムを改善し,授業実践を行い,かつ,学習者の学びの変化を調査したものである。本研究の構成は,研究の目的と計画,グローバル・シティズンシップを育む学習活動として4 つの国際理解, 2 つの地域理解の授業実践,および,意識調査の結果と分析からなる。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This research suggests curriculum improvement for making lesson plans to share global issues, live together and fostering global sicitizenship in an elementary school where many children have roots connecting to foreign countries and diverse cultural backgrounds.
Many of the learning activities for fostering global citizenship are not part of the formal national curriculum. So it is difficult to take a continuous implementation in school. For maintaining continuous and systematic efforts it is indispensable to position fostering global citizenship in the school curriculum.
In order to achieve this purpose, this research improves the school curriculum, practices lessons, and investigates changes in learners’ learning. Such curriculum is able to make from the viewpoint of fostering global citizenship in related to subjects such as social studies, Japanese language, foreign language,the period for integrated studies and school events and so on.
The content of this research consists of the purpose and plan of this study, four lessons practices for international understanding and two lesson practices on learning coomunities aimed fostering global citizenship, and the results and analysis of awareness surveys.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 論文
書誌情報 同志社女子大学現代社会学会現代社会フォーラム
en : Journal of contemporary social studies

巻 18, p. 18-42, 発行日 2022-03-31
出版地
出版者 京田辺
出版者
出版者 同志社女子大学現代社会学会
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21870780
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1201534X
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
ID
内容記述タイプ Other
内容記述 AA1201534X-20220331-18
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:15:13.875837
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3