@article{oai:dwcla.repo.nii.ac.jp:00002362, author = {藤原, 孝章 and 池田, 花笑子}, journal = {同志社女子大学現代社会学会現代社会フォーラム, Journal of contemporary social studies}, month = {Mar}, note = {application/pdf, AA1201534X-20220331-18, 本研究は,外国につながる子どもが多数を占める小学校で,日本も含めた多様な文化的背景を持つ子どもたちが,地球的課題を共有し,共に生きるための授業づくりを企図し,そのために学校のカリキュラム改善を実施し,マネジメントしたものである。グローバル・シティズンシップを育む学習活動の多くは,正規の教育課程内に位置づいていない。そのため,継続的な取り組みは難しく,単発の実践になることが多い。継続的・系統的な取り組みを維持させるためには,教育課程への位置づけは不可欠である。 本研究は,その目的を達成するために,グローバル・シティズンシップの育成につながる視点から,社会科や国語科,外国語科などの教科,総合的な学習の時間,学校行事等と関連づけ,学校カリキュラムを改善し,授業実践を行い,かつ,学習者の学びの変化を調査したものである。本研究の構成は,研究の目的と計画,グローバル・シティズンシップを育む学習活動として4 つの国際理解, 2 つの地域理解の授業実践,および,意識調査の結果と分析からなる。, This research suggests curriculum improvement for making lesson plans to share global issues, live together and fostering global sicitizenship in an elementary school where many children have roots connecting to foreign countries and diverse cultural backgrounds. Many of the learning activities for fostering global citizenship are not part of the formal national curriculum. So it is difficult to take a continuous implementation in school. For maintaining continuous and systematic efforts it is indispensable to position fostering global citizenship in the school curriculum. In order to achieve this purpose, this research improves the school curriculum, practices lessons, and investigates changes in learners’ learning. Such curriculum is able to make from the viewpoint of fostering global citizenship in related to subjects such as social studies, Japanese language, foreign language,the period for integrated studies and school events and so on. The content of this research consists of the purpose and plan of this study, four lessons practices for international understanding and two lesson practices on learning coomunities aimed fostering global citizenship, and the results and analysis of awareness surveys., 論文}, pages = {18--42}, title = {グローバル・シティズンシップを育む学習活動の成果と課題 : 小学校におけるESD カリキュラムの実践事例}, volume = {18}, year = {2022}, yomi = {フジワラ, タカアキ} }