ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学芸学部
  2. 英語英文学科
  1. 学芸学部
  2. メディア創造学科(情報メディア学科)
  1. 総合文化研究所紀要
  2. 23巻 (2006)

リスニングにおける語彙サイズと学習方略

https://doi.org/10.15020/00000623
https://doi.org/10.15020/00000623
782a4b21-c52b-45e1-b227-98691ae225c4
名前 / ファイル ライセンス アクション
AN10052143-20060331-59.pdf AN10052143-20060331-59.pdf (891.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2006-03-31
タイトル
タイトル リスニングにおける語彙サイズと学習方略
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15020/00000623
ID登録タイプ JaLC
別タイトル
その他のタイトル Vocabulary size and learning strategies in listening comprehension
著者 三根, 浩

× 三根, 浩

WEKO 1497
CiNii ID 1000010149726
e-Rad 10149726

三根, 浩

ja-Kana ミネ, ヒロシ

Search repository
枝澤, 康代

× 枝澤, 康代

WEKO 1248

枝澤, 康代

ja-Kana エダサワ, ヤスヨ

Search repository
吉村, 満知子

× 吉村, 満知子

WEKO 773

吉村, 満知子

ja-Kana ヨシムラ, マチコ

Search repository
今井, 由美子

× 今井, 由美子

WEKO 1047
CiNii ID 9000006236949
e-Rad 70450038

今井, 由美子

ja-Kana イマイ, ユミコ

Search repository
布施, 邦子

× 布施, 邦子

WEKO 796

布施, 邦子

ja-Kana フセ, クニコ

Search repository
平岩, 葉子

× 平岩, 葉子

WEKO 776

平岩, 葉子

ja-Kana ヒライワ, ヨウコ

Search repository
MINE, Hiroshi

× MINE, Hiroshi

WEKO 1498

en MINE, Hiroshi

Search repository
EDASAWA, Yasuyo

× EDASAWA, Yasuyo

WEKO 1249

en EDASAWA, Yasuyo

Search repository
YOSHIMURA, Machiko

× YOSHIMURA, Machiko

WEKO 1733

en YOSHIMURA, Machiko

Search repository
IMAI, Yumiko

× IMAI, Yumiko

WEKO 1048
CiNii ID 9000006236949

en IMAI, Yumiko

Search repository
FUSE, Kuniko

× FUSE, Kuniko

WEKO 1734

en FUSE, Kuniko

Search repository
HIRAIWA, Yoko

× HIRAIWA, Yoko

WEKO 1735

en HIRAIWA, Yoko

Search repository
著者 所属
値 同志社女子大学学芸学部情報メディア学科
著者 所属
値 同志社女子大学学芸学部英語英文学科
著者 所属
値 同志社女子大学学芸学部嘱託講師
著者 所属
値 同志社女子大学学芸学部嘱託講師
著者 所属
値 日米コミュニケーション学会事務局長
著者 所属
値 同志社女子大学学芸学部嘱託講師
著者所属(翻訳)
値 Doshisha Women's College of Liberal Arts, Faculty of Liberal Arts, Department of Inormation and Media
著者所属(翻訳)
値 Doshisha Women's College of Liberal Arts, Faculty of Liberal Arts, Department of Japanese Language and Literature
著者 外部リンク
表示名 同志社女子大学研究者データベース - 三根浩
URL http://research-db.dwc.doshisha.ac.jp/rd/html/japanese/researchersHtml/1702/1702_Researcher.html
著者 外部リンク
表示名 同志社女子大学研究者データベース - 今井由美子
URL http://research-db.dwc.doshisha.ac.jp/rd/html/japanese/researchersHtml/3133/3133_Researcher.html
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Vocabulary is always a crucial concern for EFL teachers, and much research on EFL learners' vocabulary knowledge has been done, especially in reading. There are, however, few empirical studies on the relationship between listening ability and vocabulary. Listening is considered to be more difficult than reading not only because learners have limited control over the rate of input, but also because spoken language does not have clear word boundaries. It is important to examine what language learning strategies are helpful to increase Japanese EFL learners' vocabulary so as to improve listening ability effectively. This research investigates how Japanese EFL learners' listening ability relates to their vocabulary and what strategies Japanese EFL learners use for listening and vocabulary learning. We administered a questionnaire about language learning strategies, and the Vocabulary Levels Test Version 2 (VLT), Vocabulary Size Test (VST), TOEIC, and CELT to 142 female college students majoring in English.
 Our findings indicate that learners' listening ability and vocabulary knowledge are related; that is, vocabulary teaching is essential for improving learners' listening ability. Further, we found that the ALC NetAcademy (a self-studying system) is effective for learners to improve their listening skill. The results of Factor Analysis of the questionnaire suggest that: the direct 'compensation' strategy relates to the academic word learning; the direct 'memory' strategy is ineffective in helping advanced learners to increase their vocabulary; trying to comprehend words by putting English into Japanese is ineffective; and phonetic and phonological instruction should be given in listening practice.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 論文 (Article)
書誌情報 総合文化研究所紀要
en : Bulletin of The Institute for Interdisciplinary Studies of Culture Doshisha Women's College of Liberal Arts

巻 23, p. 59-69, 発行日 2006-03-31
出版地
出版者 京都
出版者
出版者 同志社女子大学総合文化研究所 (学術研究推進センター)
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 09100105
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10052143
論文ID(NAID)
識別子タイプ NAID
関連識別子 110005000898
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
ID
内容記述タイプ Other
内容記述 AN10052143-20060331-59
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:29:15.129436
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3