@article{oai:dwcla.repo.nii.ac.jp:00002399, author = {光木, 幸子 and 小川, 京子 and 芝田, 信人 and MITSUKI, Sachiko and OGAWA, Kyoko and SHIBATA, Nobuhito}, journal = {同志社女子大學學術研究年報, Doshisha Women's College of Liberal Arts annual reports of studies}, month = {Jan}, note = {application/pdf, AN0016561X-20230109-23, 超高齢化と医療の高度化・複雑化に伴い、チーム医療を行い、より医療の質を高め、効率的な医療サービスを提供することが求められている。チーム医療を推進するために多職種連携教育(IPE:Interprofessional Education)を学生の時期から行うことが必要であると提唱されている。そこで本学の実務実習を終えた薬学部6年次生と臨地実習を終えた看護学部4年次生を対象に、模擬的な臨床事例を共有し、シミュレーターを用いたフィジカルイグザミネーション、電子カルテからの情報を用いた演習、そしてグループワークを通して多職種連携に必要な能力を修得するためのIPE を試みた。授業終了後の学生のレポートから、学生は、自分の専門職としての役割や他の職種の役割を具体的に理解し、他職種と協働するには専門職間の相互理解と同時にコミュニケーション能力が重要であることを学修していた。今回のトライアルを受け、授業プログラムや教育方法を充実させ、段階的に授業効果を検証していくシステムを構築する必要があると考えられた。 According to advent of super-aging society and the increasing sophistication and complexity of medical care, there is a need to provide team medical care to improve the quality of medical care and efficient medical services. In order to promote team medical care,it is advocated to provide interprofessional education from the time of students. By sharing simulated clinical case between sixth-year pharmacy students and fourth-year nursing students who have completed on-site practical training at this university, the interprofessional education was conducted, and where the students acquire the abilities required for multi-professional collaboration through physical examination using simulators, exercises using information from electronic medical records and/or group work. From the post-class student reports, it was considered that students learned that interprofessional communication as well as mutual understanding was important to understand specifically and cooperate in their professional and other roles in the clinical practice. Throughout this trial, we found that it is necessary to establish a system in which lesson programs and teaching methods are enhanced and the effects of lessons are verified step by step., 論文}, pages = {23--30}, title = {同志社女子大学薬学部6年次生と看護学部4年次生に対する多職種連携教育の試み}, volume = {73}, year = {2023}, yomi = {ミツキ, サチコ and オガワ, キョウコ and シバタ, ノブヒト} }