@article{oai:dwcla.repo.nii.ac.jp:00001993, author = {WILLIAMS, Elisabeth Ann}, journal = {同志社女子大學學術研究年報, Doshisha Women's College of Liberal Arts annual reports of studies}, month = {Jan}, note = {application/pdf, AN0016561X-20210210-29, This article analyses interviews with 25 Japanese male returnees who took part in study abroad and/or working holiday maker programs. It examines the ways in which foreign language learning (specifically English) and discourses of ‘the international’ influenced the men’s choices to go abroad. It also analyses how these discourses are connected to interviewees’ lives post sojourn. Prior research about Japanese international sojourners has primarily focused on the experiences of Japanese women and has often portrayed Japanese men as either not interested in international sojourn and language learning, or only interested in these pursuits for instrumental means. The current study, however, concludes that English learning and a desire to be connected to ‘the international’ played a crucial role in participants’ choices to go abroad and remained an important aspect of their identity after their return to Japan. This study not only shows the complexity of the Japanese male experience abroad, but also challenges discourses of study abroad and language learning as a female activity. Lastly, this paper emphasizes interviewees’ lasting emotional connection to English and their English-speaking communities. 本論文は、留学またはワーキングホリデーの経験がある25人の日本人男性へインタビューし、それを分析するものである。外国語を学ぶことと「インターナショナル」という言説は、どのように海外に行くという選択に影響を与えたか調査する。さらに、海外で生活した後、これらの言説が、参加者の人生にどのような関係があるのか分析する。日本人留学生に関しての先行研究の多くは、日本人女性の経験に焦点を当てており、日本人男性は留学や語学に興味がなく、道具的動機付けにしか興味がないとしばしば述べている。しかし、本論文は、英語を勉強することと「インターナショナル」と関わりたいという願望が、海外に行くという参加者の選択に非常に大きな役割を果たし、帰国してからも彼らのアイデンティティの大切な一部であった。本研究は、日本人男性の海外経験の複雑性を明らかにすることだけではなく、留学と外国語を勉強するのは女性がするものだという言説に異議を唱えている。最後に、インタビューを受けた25人の日本人男性が 帰国後も英語や英語のコミュニティと心のつながりを保っているということを強調しておきたい。, 論文}, pages = {29--42}, title = {海外経験ある若い日本人男性の人生における英語と「インターナショナル」のイメージの役割}, volume = {71}, year = {2021} }